Contactul cu natura lucrurilor se poate face prin perceptiile combinate ale capacitatilor noastre. Dexteritatea manuirii, utilizarea mainilor, prelucarea materialului, utilizarea materiei, adica transformarea atenta si priceputa cu ajutorul mainilor, il numesc mestesug. Pe langa maini mai e nevoie de cava care face interventia sa produca un obiect cu forma definibila, un factor invizibil, o inbinare fericita a mintii a intelegerii a vointei, a starii de spirit. Reproducea azi un mestesugar (in domeniul constructiilor) din cele zise la o prelegere cum ca lumea noastra pe care o numim foarte des reala si concreta de fapt e condusa majoritar din gesturile noastre invizibile si foarte putin prin gesturi concrete fizice, vrand sa zica de ratiunea cu care luam o decizie, emotia cu care analizam sau judecam, reactia pe care o avem verbal sau mental in relatiile de toate zilele cu oamenii etc. In perspectiva asta mestesugul poate fi considerat ca un contact, o intalnire necesara a mainilor noastre cu mintea, intelegerea, simtirile noastre asupra felului de-a fi a materiei vizibile si invizibile.
Reversibilitatea efectului prin care invizibilul (mintea, sufletul) sustine mecanismul realizarii de obiect mi se pare si mai interesanta. Gestul rutinat al mainilor ce par sa lucreze singure vor avea consecinta cunoasterea prin transfer tactil si vibrator al palpabilului. As putea asemana cu mersul pe un teren accidentat de munte cand la inceput mintea atenta controleaza pasii ca dupa un timp mai lung acest mecanism al umblatului discontinuu ne da o stare uneori jucausa, uneori grava dar sigur nu visatoare..
Spre deosebire de arta gatitului unde contactul cu materialul este inseparabil si instinctul este primar, prelucrarea lemnului in constructia de case traditionale este un proces putin mai rafinat mai separat de instinctul hranei dar inca e in sfera utilului si a supravietuirii, avansand ma gandesc la pictarea unei farfurii sau decorarea, sculptarea unei grinzi de lemn este un gest dezinteresat, un alt nivel al raportarii la obiect si intentia de al produce. As zice ca e un semn al nevoii manifestate de armonie, armonizare, organizare, adica reveleaza o stare opusa entropiei fizice, a tendintei dezintegrarii materiei asadar il consider un act creator de inspiratie invizibila mentala si spirituala.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu